Co si myslíte o poslaneckém návrhu, že by obchody musely nabízet až 85 procent potravin českého původu?

Jak jinak a případně lépe by podle vás měl stát podpořit všechny české podnikatele?

Podpora pro české firmy

Magdalena Souček
Magdalena Souček
vedoucí partnerka EY v České republice
Musíme se dívat na celý dodavatelský řetězec. Zemědělské zdroje potravin jsou limitované a nepokryjí naše potřeby, je i obtížné oddělit české a dovezené zdroje. Než se uzákoní podobné nařízení, je nutné podporovat českou produkci na polích a v chovech, abychom tyto zdroje zajistili. Důsledky pro spotřebitele mohou být vyšší cena, snížený sortiment a objem dovozových potravin. Pro české podnikatele musíme vytvářet stabilní a fungující prostředí a podpořit odpovídající vzdělání. Kroky, které vedou k omezování konkurence, včetně zahraniční, jsou často z dlouhodobého pohledu kontraproduktivní.
Martin Borl
Martin Borl
výkonný ředitel James Cook Languages
Já myslel, že pandemie je globální problém... Nelíbí se mi střídání přístupu, kdy někdy chceme být otevření, evropští, světoví, globální... a jindy trh zavírat. Motivace k nákupu českých výrobků je správná, ale měli bychom to dělat prostřednictvím edukace spotřebitelů, případně podpory českých výrobců, aby byli schopni nabízet kvalitní české výrobky! Tvrdá nařízení státu nejsou v prostředí tržní ekonomiky správná.
Miroslav Jandečka
Miroslav Jandečka
řídící partner, poradenská společnost BDO
Je to tak hloupý nápad, že se mi jej ani nechce komentovat. Napadají mne slova moc, razítka, sobeckost, nacionalismus...?
Nepodporovat nicnedělání, nebránit podnikání (třeba hodinovými frontami kamiónů na hranicích), uvědomit si svoji odpovědnost a důsledky za každé takové zbytečné neefektivní narušování klimatu pro podnikání.
Pro mne je neuvěřitelné, že stále musím vysvětlovat zahraničním investorům, že tak osvědčený nástroj, jako je Kurzarbeit, u nás bude funkční až od září? Bohužel jistě zase s nějakým naším vylepšením? Snad ještě kornavirus bude v té době aktuální.
Jiří Hlavatý
Jiří Hlavatý
generální ředitel a majitel textilní společnosti Juta
Tonoucí se stébla chytá. Regulací ne. Jaké zboží nakupovat je naše volba. Jde o lidské chování. Fandím českým zemědělcům a jako česká firma nejdříve oslovujeme české výrobce. Vše úzce souvisí s češstvím a národní hrdostí, k tomu s výchovou v rodinách i školách. Hodně cestuji a třeba ve Švédsku v obchodě Švéd obrací pytlík se zbožím a koupí, teprve když vidí, že "Made in Sweden ". To souvisí s národní hrdostí. Konkurence je potřebná, ale nemohu věřit že i další generace budou vozit třeba španělská vajíčka do Holandska a holandská do Španělska a zamořovat ovzduší.
Snížit sociální odvody.
Jan Lát
Jan Lát
finanční ředitel, BENEŠ a LÁT a.s.
Jedná se o nepřiměřený zásah do fungování trhu.
Práce státu musí být v rovině snižování nákladů na produkci v ČR cestou zlevnění práce (redukce zdanění práce) apod. Tedy odstraňovat pokřivení trhu a ne jedno pokřivení narovnávat zavedením dalšího pokřivení trhu. Příčinou vysoké míry přítomnosti zahraničních produktů je malá konkurenceschopnost (cenové, ne kvalitativní) CZ produktů. Snižme zdanění práce a neregulujme trh nesmyslným omezením.
Evžen Korec
Evžen Korec
generální ředitel firmy Ekospol
Administrativní příkazy státu tohoto typu nejsou vhodné, jsou návratem k centrálnímu řízení ekonomiky. Jsem zásadně proti tomu, aby stát nařizoval podnikatelům, co mohou a nemohou prodávat. Jde o těžkou manipulaci trhu. Mělo by to být ponecháno jen na trhu, aby obchod zůstal co nejvíce liberální. Pokud by měl stát podporovat podnikatele, tak ne přímo, ale nepřímo. Efektivní podporu vidím například v tom, že se sníží daň z příjmů nebo DPH na vybrané druhy zboží a služeb.
Jiří Machálek
Jiří Machálek
ředitel společnosti West Media
Regulacemi se nic nevyřeší, nechte obchodníky obchodovat s čím chtějí a jak chtějí. České podnikatele by stát nejlépe podpořil snížením daní, snížením administrativy a zvýšením výkonu úřadů.
Arthur Braun
Arthur Braun
advokát a managing partner v bpv Braun Partners
Je to populistický nesmysl, a to nejen z právního hlediska (EU!), ale i z ekonomického. Znamená to, že Rumuni uzavřou svůj trh pro Škodovku a budou požadovat 85% aut své značky Dacia nebo dokonce 85 % piva URSUS namísto Pilsner či Budvaru?
Sám jsem zastánce nákupu regionálních značek, i na farmářských trzích, ale mělo by to být rozhodnutí jednotlivce, a ne státu. Mimochodem se tak ještě posílí současné monopolní struktury v oblastech zemědělství a dojde tak k navýšení cen pro všichni.
Hana Gawlasová
Hana Gawlasová
partnerka a vedoucí oddělení digitálního práva v advokátní kanceláři Deloitte Legal
Každá kvóta je jen tak dobrá jako reálná hodnota, kterou za ní získáme. V tomto případě by byla (nelehká) cesta k reálné hodnotě dlážděná chaosem, který by implementace tohoto návrhu znamenala pro obchody a jejich dodavatele, chaosem, který by byl rovnoměrný pro podniky české i zahraniční. Na tento typ kvót nejsme připraveni a pddobný typ omezení si (naštěstí) řada z nás již nepamatuje. Pokud chce stát vědět, jak podpořit české podnikatele, měl by se především zeptat jich - oni vědí nejlépe co chtějí a co potřebují.
Jitka Kopecká
Jitka Kopecká
HR ředitelka a jednatelka, Ericsson
Je to smysluplný návrh nejen kvůli podpoře českého podnikání ale i zastavení nesmyslného transportu zboží z jedné strany Evropy na druhou. Nicméně bych volila 75 procent.
Jan Silber
Jan Silber
zakladatel jobportálu Jobstack.it
Nedokáži říci, jak vysoké by číslo mělo být, ale ano měli bychom podporovat lokální produkci a to nejen v potravinách. Týká se to mnoho položek a to jak v rámci ČR, tak i v rámci EU. Pokud chceme v budoucnu uspět a být alespoň trochu soběstační, musíme s tím začít něco dělat. Čína je továrna světa a to není dobře. Ale obrovský problém je v technologiích a obraně. Kdyby USA odstřihly své systémy a aplikace, tak u nás nejde skoro nic. A jedná se i o ekonomický problém, kdy velkou část peněz odčerpávají globální aplikace a sdílené platformy převážně z USA. A bude to horší, pokud se to nezmění.
Josef Jeleček
Josef Jeleček
generální ředitel firmy Tedom
Uzavírání trhu je vždy nevýhodné pro zákazníky a v dlouhodobém výhledu i pro dodavatele. Zákazník by měl mít právo volby.
Stanislav Petříček
Stanislav Petříček
zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting
Návrh je to zajímavý, ale pragmaticky to beru jako dobrý vtip...
Martin Lipert
Martin Lipert
zakladatel eReading.cz, CEO v Team Business, s.r.o.
Když dovezete kakaové boby a vyrobíte u nás čokoládu, je to český výrobek? Takto by se dalo pokračovat do nekonečna. Stát se rozpíná, uplatňuje svou moc a tím kráčíme k jisté ne-konkurenceschopnosti. Jediná cesta je deregulace. Postačí se podívat na pražské TAXI. Kde stát reguloval, tam za 2 roky (neregulovaná) technologie snížila ceny, zvýšila kvalitu a až pak si stát uvědomil, že zkouška z místopisu je přežitek. Podobná regulace z minulého století je kniha hostů v hotelech (či kniha jízd). Jenže on by stát deregulací ztratil moc a to se státu nelíbí (a odbory by nesouhlasili s propouštěním).
Šárka Litvinová
Šárka Litvinová
spolumajitelka společnosti Asiana
Osobně dávám přednost místním potravinám, ale takto vysoká míra regulace nemusí zaručovat optimální výsledek. Byl by to návrat k centralizovanému řízení obchodu.
Podnikatelé nejsou homogenní skupina. Podpora by měla být promyšleně systémová a měla by vést k tvorbě společensky užitečných hodnot a udržitelného vývoje.
Oporou pro takto zaměřenou podporu podnikání by měl být strategický plán rozvoje ekonomiky a společnosti s výhledem na desetiletí dopředu. Na jeho tvorbě a průběžné modifikaci se musejí shodnout všechny politické subjekty.
Petr Kocian
Petr Kocian
generální ředitel NeoVize Group
Je vidět, že je v nás komunismus hluboce zakořeněn. Zákazy a příkazy jsou první volbou. Zmíněná povinnost je nesmysl. Je potřeba motivovat spotřebitele a vytvořit podmínky pro producenty a prodejce, které je budou motivovat k upřednostnění domácí produkce.
Možné způsoby podpory: snížení nákladů práce, daňové úlevy českým menším/lokálním producentům, kontrola kvality českých potravin, podpora lokální spotřeby. Rozumně propagovat české potraviny a měnit návyky spotřebitelů.
Tomáš Prajzler
Tomáš Prajzler
Regionální ředitel Talentor Advanced Search
Návrh je absolutní nesmysl. Pánové Babiš a Toman si přihrávají zemědělské dotace a nejspíš jim to nestačí, tak vymýšlejí nesmysly. Zajímalo by mě, zda je součástí jejich představ i kontrola toho co má kdo v nákupním košíku...
Stát má podpořit podnikatele vytvořením transparentního právního prostředí, zajištěním vymahatelnosti práva, snížením byrokratické zátěže, efektivní digitalizací státní správy a zpřehledněním daňového systému.
Související